ATV’er og Land brug

Siden sin introduktion til offentligheden i 1960-erne, har All – terrængående køretøj (ATV) mødt mange kontroverser. Nogle af disse har beskæftiget sig med spørgsmålet om sikkerhed, som oprindelige 3-hjulet ATV’er viste sig for at være alt for farligt for ryttere. Endda forbedret repræsenterer 4-hjulet ATV’er stadig visse risici. En anden kontrovers har været aldersgrænser for ryttere af ATV’er. Mange stater har forbudt mindreårige under en alder af 16 år fra at køre en ATV. En af de mest fremherskende kontroverser vedrørende ATV’er, har dog været fastlæggelsen af de områder, hvor de er tilladt. Hvor og hvornår disse køretøjer drevet har hele tiden dukkede op som et problem, som mange drivere uansvarligt se bort fra love, der forbyder brugen af ATV’er på visse områder. 

De spørgsmål omkring ATV’er og land brug er mange. Et stort problem er, at mange ryttere forsætligt krydse over til privat ejet ejendom. De har også lavet en vane med at krydse ind i offentlige og private ejendomme hvor de tydeligvis ikke er bestemt til at være. Ofte brug af et ATV er strengt begrænset til stier, men ryttere stadig føler behov for at forlade disse stier og vove sig videre til anden ejendom.  

Miljøforkæmpere er nogle af de største modstandere af ATV’er. De mener, at ryttere, der bruger ATV’er til sportsbrug hensynsløs af miljøet. For eksempel, hævder de at køretøjet anvendes overdrevent i områder, der i vid udstrækning betragtes som biologisk følsomme, vådområder og klitter. Miljøforskere hævder, at dybe slidbaner på nogle ATV dæk er i stand til at grave kanaler at dræne sumpede områder. De hævder også, at disse dæk skade omhyggelig pleje af de fleste snescooter stier og øge niveauet af aflejring i vandløb. Fortalere for ATV’er, hævder dog, at de dybe-regummierede dæk er nødvendige for sikker sejlads i mudret og ofte stenet terræn. De også peger på en række resultater attributten erosion og henfald af følsomme habitater til planlægning af out-of-control boliger og industrier, der udtrækker varer og materialer fra disse meget følsomme områder.     

ATV advocacy grupper har organiseret til at løse disse problemer. Nogle af disse grupper har endda gået så vidt at købe jord til ATV ryttere til at bruge. De har taget yderligere skridt, såsom bygning og opretholde passende stier til ATV’er og opnå tilladelse direkte fra grundejerne til at anvende deres jord til at ride ATV’er. Vigtigst, har mange af disse støttegrupper forpligtet sig til at uddanne ATV ryttere om de bedste måder, hvorpå de kan sikkert og ansvarligt bruge ATV’er.     

Desværre, påvirker dem, der ikke følger reglerne ofte negativt billede af det store flertal af ansvarlige ryttere. Dem, der ønsker for at ride ud skaber udpegede stier, på privat ejendom uden tilladelse, og under indflydelse af alkohol eller narkotika et stort antal problemer for dem, der spiller efter reglerne. Selvregulering er derudover særlig vanskelig, da de vigtigste offentlige klage over ATV’er er, at de skaber overdreven støj. Selv om størstedelen af ATV’er overholde støj regler, er der dem, hvis forsætlig overtrædelse af disse regler kan forstyrre aktiviteterne i andre fritidsbrugere miles på tværs af åbne landskaber.

Recreationists, der er ked af uansvarlige ATV brug omfatter snowmobilers, der føler som om deres stier er misbrugt. Jægere har også klaget over ATV’er, som knald motorens ofte forstyrrer deres forsøg på at fange spil. Disse er, men nogle af de store klager indgivet mod ATV’er og de problemer, de bringer i henseende til jord forbrug og miljø. Grupper, der støtter ATV ryttere har prøvet en række metoder til at mindske de negative virkninger af disse køretøjer. Ud over at give udpegede områder for ryttere at nyde, har visse advocacy grupper gjort en indsats for at uddanne dem, der ejer ATV’er på den sikreste og mest ansvarlige måder hvorpå de kan fungere deres køretøjer. 

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *